
REFIGURING SPAIN 

Cinema I Media I Representation 

Marsha Kinder, Editor 

Duke University Press Durham and London 

1997 



INAKI ZABALETA 

Private Commercial Television versus Political 

Diversity: The Case of Spain's 1993 

General Elections 

In 1492, Elio Antonio de Nebrija wrote to Queen Isabel of Castile 
concerning his Gramdtica (work on Spanish grammar), observing that 

"language always had been a companion of the empire" and (we might 
add) an instrument for unifying the nation-state. Today in Spain that 

linguistic function is primarily fulfilled by mass media, which perform a 
unifying function both through language and content. This essay will 
explore the role that television coverage (and to a lesser degree news­
papers) played in Spain's 1993 General Parliament elections, in which 
the issues of national unity and diversity were crucial. It will argue that 
rather than being represented as a choice among the full spectrum of 
diverse political parties participating in the process, the election was 
presented by the mass media as essentially a two-party race. 

The 1993 General Parliament Elections 

Spain's General Parliament elections of 1993 were prompted by a pro­
found political, social, and economic crisis ("annus horribilis"), which 

was brought on partly by the extravagant expenditures of 1992 that 
funded the splendor of the Olympic Games in Barcelona and the Expo 
(world's fair) in Seville. A few of the telling danger signs were an 
unemployment rate of 22 percent, a 22 percent devaluation of the 

peseta, numerous political scandals and charges of corruption leveled 
against figures who were close to the government and its party (Partido 
Socialista Obrero Espanol, PSOE), and a growing disappointment in the 

moves toward European unity. 1 According to Raul Heras, Felipe Goo-



Private TV vs. Political Diversity 285 

Table l 

Votes for Spain 's Parliament Seats 

Parry 1993 (%) 1989 (%) % Difference Vore difference Geography 

PSOE 38.79 39 .6 - 0 .81 988,146 Spain 
pp 34.77 25.8 +8.97 2,886,708 Spain 

IU 9.24 9.2 3 + 0 .0 1 395,0 27 Spain 

CDS r.76 7.91 -6.15 -1,203 ,891 Spain 

CiU 4 .94 5. 14 - 0. 20 l 32,058 Catalonia 

PNV r.24 r.26 - 0.02 36,617 Basque country 

Source: Yearbooks Anuario El Pais 1994, ed. Jose Manuel Revuelra (Madrid: Ediciones El 
Pais , 1994) and Anuario El Mundo 1994 , ed . Ramon Tamames (Madrid: El Mundo, 
1994), and personal elaboration. 
Note: Total valid votes for Spain in 1993: 23,590,80 1 (1 00%). 

zalez was impelled to promise "the change of the change in politics," for 
Spain's 1993 elections threatened to bring "the end of an era." 2 

For the past fifteen years Spain had managed to maintain a delicate 
balance between a centralized and decentralized system: on the one 
hand, a democratic nation-state parliament and government were run­
ning the country from Madrid; on the other hand , there were three 
historical nationalities (Basques, Catalans, Galicians) and fourteen other 

regions, each with its own autonomous parliament and government . 
The political and economic crisis of r 992 threatened to upset this 
balance, and it was evident that the cohesion of the nation-state might 

be challenged in the 1993 general election . 
This election was to fill 35 0 seats in Parliament plus 208 more in the 

Senate, which resulted in the need for different ballots in fifty-one 

provinces . This diversity plus the general tone of dissatisfaction would 

seem to hold some promise for the Basque and Catalan nationalise 
parties. Nevertheless, for several months before the election, there were 
forecasts of a close tie between the ruling Socialist Party (PSOE) and the 
conservative center-right Partido Popular (PP); some even predicted 
victory for the latter. But the polls proved to be wrong: for the fourth 

time in a row, the PSOE claimed victory, this time by a small , 4 percent 
margin (representing 900,000 votes). 

The election results can be briefly summarized as follows (see also 
table 1): 



2 86 lfiaki Zabaleta 

- The ruling, socialist party, the PSOE, received 9. r million votes; 
though losing its absolute majority in the Parliament, it won rhe 

election. 
-The main opposition party, the center-right PP, received 8. r mil­

lion votes. Though losing the elections, it gained almost 3 million more 
votes than in 1989, breaking its former 5.5-million-vote ceiling and 

achieving its highest count in history. 
- The leftist party Izquierda U nida (IU) received 2. l million votes. 

Although this result represented almost OA million more votes than in 

1989, it did not fulfill the party's expectations and was considered a 

failure. 
- The centrist party, Centro Democratico Social (CDS), received 0-42 

million votes, r .2 million fewer than it received in 1989. Although the 

polls predicted a loss for this party, the results were even worse than 
expected. 

-The Basque moderate nationalist party, Partido Nacionalista Vasco 
(PNV), received only 0.29 million votes, barely keeping its constitu­
ency and declining slightly (0 .02 percent) from its 1989 performance. 
This result was particularly disappointing when one considers that there 
was a 3.5 percent increase in voting participation within the Basque 
country. 

-The Catalan moderate nationalist party, Convergencia i Uni6 
(CiU), received l. l million votes, which represented a 0.2 percent de­

crease over 1989. As in the case of the PNV performance within the 
Basque country, this outcome was considered a failure because there was 
a notable gain in voter participation within Catalonia. 

After the election, analysts tried to explain the results by pointing to 
the last-minute uncertainty of many voters, a substantial number of 

whom were reluctant to vote. Yet there was actually a 7 percent increase 

in the voters turnout: 77 percent in 1993 as opposed to 70 percent in 
1989 and 1986. With respect to the results in the Basque country, a 
number of "Spanish voters " (that is, Basque citizens who put their 

Spanish nation-state identity before their regional identity) finally 
voted in 1993 after having remained silent and inactive in previous 
elections. Although their votes increased the participation rate within 

the Basque country, these gains went not to the Basque nationalists but 
primarily to three Spanish parties: the ruling socialists (PSOE), the 
center-right opposition (PP), and the leftist opposition (IU). Several 



Private TV vs. Political Diversity 287 

Table 2 

Distribution of Votes in the Basque Country 

Party 1993 votes 1989 votes Class ideology National ideology 

PSOE 401,747 320,327 Social-Democrat Spanish 
pp 287,986 195,913 Conservative Spanish 

IU 102,615 49.302 Leftist Spanish 

PNV 291.448 254,681 Conservative Moderate Basque 
nationalist 

EA 129,293 l 36,95 5 Social-Democrat Less moderate 
Basque nationalist 

HB 206,876 217,278 Leftist Radical Basque 
nationalist 

Note: For the purpose of clarifying rhe polirical spectrum for an inrernarional reader­
ship, we simplified the character of rhe parries in rhe Basque counrry (including 
Navarra). 

political analysts argue that the television debates among candidates 

from the two leading parties had much to do with these results and with 

the homogenization of the Basque electorate toward the Spanish model 

(see table 2). 3 

The rest of this essay will analyze to what ex tent rhe media coverage 

of the elections affected these outcomes. But before turning ro this 

topic, we need briefly to review the broadcasting system in Europe and 

in Spain. 

The European Television Landscape 

Presently there are many television channels serving Western European 

countries and (in the more populated ones) even a dual public and 

private ownership system, but these conditions do not necessarily guar­

antee plurality of content. 4 Although a plurality of channels inevitably 

leads to a multiplicity of programs, it is not clear that this always means 

a meaningful diversity in content and approach. Although one might 

have expected the emergence of a dual ownership system to increase 

diversity, the reverse may be the case. According to Elsa DeBens , Mary 

Kelly, and Marie Bakke, "public service broadcasters [PSB} have tradi-



288 Ifiaki Zabaleta 

tionally defined their programming responsibilities in terms of offering 
a wide and 'balanced' range of entertainment and information pro­
grams."5 Because many of the new terresrrial private commercial TV 

channels (PrTV) have general programming with a broad appeal, they 
directly compete with PSB stations. As PrTV stations have moved 

roward popular entertainment programming, the PSB channels have 
tended ro follow. In this competition for higher audience ratings, both 
increasingly seek a common denominator, which leads to a low-grade 
similarity in the contents of programming. This situation is particularly 

problematic in the TV coverage of news. 

As Wilbur Schramm has argued, television is a medium that tends to 

pursue concreteness on political issues and a low level of abstraction and 
complexity.6 In Europe and elsewhere, the content of TV news is in­
creasingly being packaged in a personalized, dramatized, fragmented, 
and normalized form; it is transformed into a consumer good to be sold 

ta audiences purely for profit . 7 Because of the commercial nature of these 
dynamics, one might expect them to be more pronounced on PrTV than 
on PSB stations. Yet in the face of competition for higher ratings, this 
duality may be more apparent than real. Like any other social institu­
tion, broadcast media prosper in a climate of stability and are threatened 
by change, but paradoxically (as Marc Raboy and Bernard Dagenais have 

argued) they also need to seek out (or possibly even fabricate) crisis or 
disruption in order to maintain that sense of high drama and action that 
is so appealing to viewers. 8 

As changes occur in the media environment and in politics through­

out Europe, the reliance on television for election coverage becomes 
increasingly heavy. Around election time the need for sensationalism 
and spectacle in the representation of public life is frequently fulfilled by 
a "spectacular" staging of debates between candidates, who are encour­
aged to rely on the same persuasion techniques that are used to sell 

consumer goods. As several analysts have noted , elections become ritu­
alized conflicts and, as in the United States, "face-to-face debates be­
tween party leaders ... further reduce the possibilities of selective 
exposure. "9 Thus, the dramatization and personalization of the news 

may tend to reduce an election to a duality, that is, a dramatic struggle 
between two elements (two characters, two people, two parties). Such 
dualities frequently tend to be more apparent than real, for a "real" 



Private TV vs. Political Diversity 289 

oppos1t1on might threaten the normalcy of the system and thereby 
endanger the salability of the news. 

Although commonplace in the United States, this reduction of polit­

ical diversity to a false dualism is particularly problematic in Europe, 
where national identities are now in great turmoil. National identities 
may not necessarily mean nation-state identities, for there may be sev­

eral national identities within a nation-state, as is the case in Spain and 
France. The creation and shaping of national identity is an ongoing, 
dynamic cultural process, in which media can function either to define 
the cultural distinctiveness of historic nationalities (such as the Basque 

country, Catalonia, and Galicia) or to unify the nation-state. 

The Broadcasting System in Spain 

Spanish television was a public service broadcast (PSB) monopoly with 
two state-owned stations, TVE-r and TVE-2, until 1988, when the 
Private Television Law was passed. By r 990 three private channel li­
censes for terrestrial state coverage transmission were granted . Two of 

these private licensees, Telecinco (owned by Silvio Berlusconi) and An­
tena 3 (owned by the Z Publishing Group), are free access channels with 

general programming, which obtain profits through advertising. The 
third, Canal Plus (owned by the French Canal+ and the Spanish Prisa 
Publishing group, which also owns the newspaper El Pais), is a coded 
channel whose profits come from monthly fees . There are also eight 
autonomous PSB channels with regional coverage, 10 whose funding 
comes from their autonomous parliaments and from advertising reve­
nues; more than twenty local , alegal low-power television stations; and 
some DBS Spanish and imported channels. 

Thus, Spain has a dual private and public TV system with four main 
state-level stations: two public (TVE-r and TVE-2) and two private 
(Telecinco and Antena 3). According to the statute provisions, public 

broadcaster TVE is expected to encourage viewers to identify with the 
values of freedom, justice, equality, and political pluralism, promoting 
these values not merely passively but actively to maintain the health of 
Spain 's democracy. Yet TVE is frequently criticized for favoring the 
party in power, the centrist ruling party UCD in the past , and the social-



290 Ifiaki Zabalera 

ist PSOE through 1996. According to Lopez-Escobar, with the advent 

of PCTV other parties have had better and more frequent access to the 

screen. 11 In June 1993, when the general elections took place, the two 

public commercial TV stations covered the practical totality of the 

population, whereas the two private television stations covered 86 per­

cent of the Basque population. 12 More specifically, during 1993 the total 

highest audience percentages of these channels were: TVE-r 56.65 

percent; TVE-2 17 .69 percent; Antena 3 36.0 r percent; and Telecinco 

3 7. 50 percent. u 

What we were interested in exploring was whether any significant 

differences could be observed in the way the elections were covered by 

the private television stations in contrast to the public stations and 

whether this coverage could help account for the results of the election. 

We hypothesized first that the dramatization and personalization of the 

television news coverage tended to reduce this election to a duality 

between two parties, the ruling party (PSOE) and the right-Center 

opposition (PP), and their respective candidates, Felipe Gonzalez and 

Jose Marla Aznar, and second that although these tendencies could be 

found both on private and public stations, they would be more pro­

nounced on the former than on the latter. 

Television and Spain's 1993 General Elections 

The television coverage of the 1993 elect ions could be broken down into 

three categori es: 

r. Reg1t far election-coverage, which refers to the daily coverage of elec­

tion information on reg ularly scheduled news broadcasts. 

2. Special election-coverage. which refers to special programming (such 

as debates, interviews, and round-cable discussions) staged and orga­

nized by the TV station around the elections. The station's editorial line 

(i.e., the image or identity it wants to communicate) would be seen in 

this kind of coverage. 

3. Free time-slots, which the TV station offered to all parties according 

to the rules of equal proportion set by the Central and Regional Election 

Boards. 

Our research focused on the second category (special election­

coverage), since from an ethnomethodological point of view it seemed 



Private TV vs. Political Diversity 291 

more important than regular election news coverage m creating or 
reinforcing the personality, identity, credibility, and image of the TV 
channel. 14 To assess this coverage, we examined three research areas: 

r. The special election-coverage (SEC) organized and broadcast dur­
ing the campaign. 

2. The newspaper ads that referred to the SEC and that were commis­

sioned by the TV stations. We assumed they might work in conjunction 
with the SEC as an electoral campaign factor, favoring the advertised 
parties and as an image /identity shaper, showcase, or reinforcement for 

the TV channel. 
3. Newspaper information items and Op-Ed articles that referred to 

the SEC. We assumed they would provide feedback on the perceptions 
the SEC generated in the print press as well as (through inference) in 

public opinion. 
Within the first research area, we hypothesized that private TV chan­

nels would have placed more emphasis on state-level party dualism , 
stressing nation-state identity and homogenization, reducing political 
diversity and the presence of peripheral nationalist forces, and perhaps 
refiguring the event as a two-horse-race-style "presidential election." 
We also hypothesized that the debates might have benefited the two 
leading parties (the PSOE and PP) and damaged the vote turnout for the 

rest of the state-level parties (IU, CDS) and for the peripheral nationalist 
forces (PNV and CiU). 

Within the second research area, we hypothesized that private TV 
channels would have placed more newspaper ads with higher visibility 

and taking up more space than those placed by public TV and that the 
majority of the electoral ads would have referred to dual debates-more 
precisely, to the debates between the two main leaders, Felipe Gonzalez 
(PSOE) and Jose Marfa Aznar (PP). 

Finally, in the third research area, we wanted to assess the amount and 

kind of information published in the newspapers about the SEC. 

For a period of thirty-nine days (from April 28, 1993, to June 6, 
1993, which included twenty-four days of precampaign and the entire 
fifteen days of the official campaign), we analyzed the special election­
coverage of four television stations: the two public state-level stations 

, (TVE-1 and TVE-2) and the two free-access state-level private commer­

cial channels (Antena 3 and Telecinco). For TV ads and information 
items about these SEC, we analyzed one newspaper, El Pais , the main 



292 li'iaki Zabaleta 

newspaper of Spain (which is edited in Madrid) and the prestige paper 
for reference and record. In 1993 it had r.4 million readers, which is the 
largest circulation of general information papers in Spain. As for our 
units of analysis, in the first research area they were SEC TV programs 
(interviews, debates, round tables), 15 each of which had to be a mini­

mum of thirty minutes long to be included; in the second area, they 
were newspaper ads in El Pais paid by TV channels, which we measured 
by space (i .e., the portion of page occupied by the item), interval, and 
ratio; in the third area, they were information and Op-Ed articles pub­
lished in El Pais, also measured by space, interval, and ratio. 16 

Research Results 17 

In the first research area, the special election-coverage on television, we 
found significant differences between the private and public stations. Of 
the eight debates in the two-candidate format, all were broadcast on the 
private television channels . They included two American-style "presi­
dential debates" between Gonzalez and Aznar, the first in the history of 

Spain. Organized by the private TV channels-Antena 3 and Tele­
cinco-these highly dramatized debates were presented as face-to-face, 
two-man fights. Having tremendous impact, they ranked second and 
third in the year-round rop TV audience ratings (being outdrawn only 
by the televised soccer game between Spain and Denmark on Novem­

ber r 7, l 99 3). The first of these debates took place on Monday, May 24, 

on Antena 3 in prime time, garnering an audience of 9.7 million viewers 
(out of a total 1993 TV audience of 28.8 million and a total Spanish 

popu lation of 39-4 million people). The second debate took place on 
May 3 1 on Telecinco, only six days before election day, drawing ro.9 
million viewers. For days before and after these debates, Spaniards 
talked of little else. 

Several other results in this research area supported our basic hypoth­
esis about the differences between private versus public television elec­
tion coverage. The private stations put more than twice as much effort 

into the SEC programming (69 percent) as the public stations (3 r 
percent). Whereas the private channels featured only two-candidate 
debates, the public stations presented four-candidate debates exclu­

sively. (See table 3.) Moreover, whereas the two-person debates broad-



Private TV vs. Political Diversity 293 

Table 3 

SEC Programming Format (in % ) 

Media 1-incerview 2-debate 4-debate 5-rc I O-rt Total 

Public TV 18 0 13 0 0 31 

Private TV 28 29 0 3 9 69 

Total 46 29 13 3 9 100 

Note: N = 33 programs. The number before the category name means "'the number of 
candidates" taking part in that program (e.g., 5-rt means a 5-candidare round-table). 

Table 4 

2- and 4-Candidate Debate Programs (in%) 

2-debate 4-debate 

PSOE,PP PSOE, PP PSOE, PP PSOE, PP PSOE, PP Total Grand 

+CDS, + JU, +JU, + JU, coral 

Media PNV CDS CiU PNV 

Public TV 0 3 3 3 4 13 

Private TV 29 0 0 0 0 0 

Total 29 3 3 3 4 13 

cast by private TV (29 percent) were held solely between PSOE and PP 
candidates, the four-candidate debates broadcast on public TV kept a 
balanced approach by granting participation ro the PSOE in all cases 

and to the rest of the parties proportionately. (See table 4 .) 
The data in table 5 clearly show that both private and public televi­

sion channels maintained a balanced approach in the interview pro­
grams, keeping the one-candidate format and including all major par­

ties and even the peripheral nationalist parties (Basque PNV and 
Catalan CiU). Perhaps because of its "individuality," this programming 

format was not considered as potentially dramatic or spectacular as the 

debates . 
In the second research area, the newspaper ads paid by TV stations, 

we found for the public stations no significant difference in advertising 

percentages between elections ( IO percent) and entertainment ( r 3 per­
cent). This was not the case on the private channels: whereas Antena 3 
offered a much higher percentage to election ads (20 percent) than to 

13 

29 

42 



294 lii.aki Zabaleta 

Table 5 

Interviews in SEC (in%) 

Media CDS CiU IU PNV pp PSOE 

Public TV 3 3 3 3 3 3 
Private TV 3 6 6 3 4 6 

Total 6 9 9 6 7 9 

Table 6 

Newspaper Ads Paid by TV Stations (in %) 

Media Elections Entertainment Information 

TVE-r 9 l l 0 

TVE-2 3 0 

Public TV 10 13 0 

Antena-3 20 2 

Tele-5 12 41 0 

Private TV 32 43 
Total 42 56 2 

Note: N ; 86.57 pages. 

Total 

18 

28 

46 

Total 

20 

4 

23 

23 

54 

77 
100 

entertainment (2 percent), Telecinco offered 4 r percent of its ads to 

entertainment and only r 2 percent to the elections. (See table 6.) 
The majority of the private TV ads were about the debates (49 

percent), followed by the category of TV-elections (3 3 percent), which 
addressed the relationship between the TV station and the elections and 
which therefore was significant in portraying the image of the station. In 
contrast, public TV showed the same proportion of interviews and TV­

election ads ( r r percent in both cases) and devoted only 3 percent to the 
debates. (See table 7 .) 

In contrast to the ad campaign for public television, which was 
balanced among the various parries, the ads for private TV overwhelm­

ingly emphasized only two, the PSOE and PP. More specifically, 74 
percent of their ads featured the PSOE, 7 r percent the PP, 4 percent the 
PNV, and o percent for the IU, and CDS, and the CiU. They also 
emphasized the two-man horse race by devoting 69 percent of their ads 
to the PSOE-PP debates, as opposed to only r r percent to the more 



Media 

Public TV 

Private TV 

Total 

Private TV vs . Political Diversity 295 

Table 7 

Newspaper Ads Referring to Elections (in %) 

Debates Interviews 

I I 

7 

18 

TV-elections 

1 I 

22 

33 

Note: N = 36.68 pages. 

Table 8 

Newspaper Ads Referring to Political Parries (in % ) 

Interviews 2-debate 4-debate 

Total 

25 

75 
1 00 

CiU IU PNV pp PSOE PSOE, PP PSOE, PP PSOE, PP 

Media + 2 + 2 Total 

Public TV 4 4 0 4 4 0 2 2 

Private TV 0 0 4 2 5 69 0 0 

Total % 4 4 4 6 9 69 2 2 

Note: N = 24.68 pages. 

inclusive interviews. Out of that 69 percent, 61 percent focused exclu­
sively on the two dramatic "presidential " debates mentioned above 
whereas only 8 percent concerned the other six debates. (See table 8.) 
Following these presidential debates, the PrTV channels ran large ads 
displaying the journalists and candidates, as if the events were being 
memorialized in these majestic historical images. 

From a marketing viewpoint, the majority of the TV ads published in 

the newspapers (83 percent) emphasized personalization by including 
pictures of the journalists and /or candidates, but here again there was a 
significant difference between public and private stations. Whereas the 
ads for private TV show a strong tendency toward personalization (7 r 

out of 77 percent), those for public TV are evenly divided between 
personalized and nonpersonalized ads. (See table 9.) 

There were other key differences in the inferred contents of the ads for 
public and private television. Within rhe 26 percent of ads that con­
tained inferred concepts, 20 percent related ro the nation-stare identity 

2 0 

Bo 
1 00 



Media 

Public TV 

Private TV 

Total 

296 lfiaki Zabaleta 

Table 9 

Personalization of Newspaper Ads (in % ) 

Yes No 

12 l I 

6 

17 

Note: N = 35.67 pages. Public TV sum: 9 pages; Private TV: 25.67 pages . 

Table ro 

Inferred Concepts from Newspaper Ads (in % ) 

Spain Nat. 

Total 

23 

77 
IOO 

Media Drama. ID Winner Credi. Hisrory Freedom diver. Other Total 

Public TV 3 20 3 0 0 0 0 0 

Private TV 30 3 19 8 6 2 3 3 
Total 33 23 22 8 6 2 3 3 

N ote: N = 35.67 pages. 

(Spain ID) and 3 percent respectively to the concepts of dramatization 
(drama.) and winners (winner). In contrast, 70 percent of the private TV 

ads had inferred content: 30 percent related to dramatization, r9 per­
cent to winners, 8 percent to credibility (credi .), 6 percent to the history 
of Spain (history), 3 percent to national diversity (nat . diver.), and 2 

percent to the concept of freedom. Although the percentages for the 

history of Spain and freedom are relatively small, they are still signifi­
canr in a qualitative sense because of the strong connotative resonance of 
these terms. (See table ro.) 

The results in the third area of research, the information and Op-Ed 

articles published in El Pais, yielded 105 items (comprising 36. 16 pages 
of newspaper space) devoted to the SEC on television. An overwhelming 
9 I percent of the items referred to the debates held between the PSOE 

and PP candidates, suggesting that in the journalistic judgment of El 
Pais only these two-candidate debates warranted their press coverage. 
Moreover, the two dramatic "presidential" debates accounted for 88 

percent of the paper's coverage of the elections on TV. Only 3 percent 

26 

74 
IOO 



Private TV vs. Political Diversity 297 

Table 1 I 

Info. and Op-Ed Articles about TV and Parties Involved (in %) 

Interviews 2-debates 4-debates Round tables 

Media I party PSOE, PP 4 parties 5 +parties TV-elections Total 

Public TV 0 0 4 0 

Private TV 91 0 

Other TV 0 0 0 0 

Total 91 5 2 

Note: N = 36. 16 pages. 

of El Pafs's coverage dealt with the other two-candidate debates. (See 
table r 1.) 

Conclusions 

During the Spanish Parliament's elections of r 99 3, the private commer­
cial TV channels strongly supported the reduction of the elections into a 
dualistic race between two parties, the PSOE and PP, and even more 
narrowly between two men, Felipe Gonzalez and Jose Marfa Aznar. This 
dualism created the false perception of a presidential election and re­
duced political diversity, which possibly had a negative effect on the 

results of the other parties. These private stations organized and broad­
cast 8 two-candidate debates, all of which exclusively featured the PSOE 
and PP. Since both are national parties that are defenders of the nation­
state identity, this coverage could have favored state-level centralism, 
identity, and homogenization at the expense of nationalities and na­

tional diversity. The nationalist vote turnouts might have been nega­
tively affected in the Basque country and Catalonia. In the Basque 
country, the main nationalist parties (PNV, EA, HB) declined in the 

percentage of votes they received and two of them (EA and HB) even 
experienced a loss in the actual number of votes. 

In contrast, public TV stations organized and broadcast four­

. candidate debates. In this way, they avoided the dualization of the 
election and presented a higher deg ree of political pluralism , which 

5 

94 

1 00 



298 Ifiaki Zabaleta 

included the peripheral nationalist parties. 18 These conclusions are even 
more evident when we consider that both private and public TV chan­
nels kept a fair balance regarding the participation of the political 

and peripheral nationality parties in their SEC (one-candidate-format) 
interviews. 

As far as the newspaper advertising campaigns are concerned, the 
private TV channels put much more emphasis on the PSOE-PP two­
candidate, face-to-face fighting debates (69 out of So percent) than on 
the interviews or round tables. Even more specifically, the two presiden­

tial debates absorbed 6 r percent of the ads our of the 69 percent total 
devoted to the two-man debate format. Thus the private TV channels 
favored these rwo parties and their leading candidates not only through 

their election programming but also in their newspaper advertising 
campaign. 

The public TV stations kept a low and balanced profile in their 

newspaper ad campaign through their choice of program categories and 
through their inclusion of all parties, including the Basque and Catalan 
nationalists . Despite this diversity, the theme of Spanish national iden­
tity was strongly present. 

The personalization of the ads was very strong in those of the private 
TV channels and evenly divided in those of the public stations. Private 
television stations also tended to highlight dramatization and victory 
and tried tO link their own identity to freedom and credibility. Because 
it was the first time that such televised debates were broadcast in Spain, 
the private channels advertised them as historical events ("going into 
History"), which reinforced the nation-state identity. In this way, they 

tried to change their own image from a simple commercial company to a 
"Spanish institution" with historical significance. 

The Op-Ed articles and information on the elections published in El 
Pais, Spain's most important newspaper, reflected the same atmosphere 
of personalization, dramatization, dualism, and polarization featured in 

the television coverage of the private channels . In fact, 91 percent of 
their articles on the TV coverage of the elections were dedicated to the 
debates between PSOE and PP, and 88 our of the 9 r percent to the two 
"presidential" debates between Gonzalez and Aznar. What the rest of 

the parties and candidates said on television apparently did not count. 
Working together as well as with other political forces, the three 

factors we have studied (special election TV coverage, ad campaigns, 



Private TV vs. Political Diversity 299 

and newspaper coverage) seem very likely to have influenced how the 

public perceived the elections-the campaigns, the atmosphere, the 
issues, the expectations and fears, and, ultimately, the. outcome. In any 
case, further analyses and research are needed to confirm these results. 

Notes 

This essay is based on a paper presented at an international conference "Tur­
bulent Europe: Conflict, Identity and Culture," held in London in July 1994· 
r. Joaquin Prieto, "Elecciones de transici6n," Anuario El Pais r994. ed. Jose 
Manuel Revuelta (Madrid : Ediciones El Pafs, 1994), 78. 
2. Raul Heras, "La muraci6n de! afio negro," A nuario El Mundo 1 9 94. ed. 
Ramon Tamames (Madrid: El Mundo, 1994), 22 - 23. 
3. Such analysts include Ifiaki Iriondo, "El olvidado nuevo alzamiento de! voro 
espafiolista," EGIN, December 21, 1993, Euskadi '93), 4-5;Jose I. Ruiz-de­
Olabuenaga, "Los resultados del 6-J y la inexisteme singularidad vasca," El 
Mundo, June 9, 1993, 9; andJabier Salutregi, "E l Espanol, cuando vora, vota de 
verdad," EGIN, June 9, 1993, 2-3. 
4. For a typology of national television systems in Western European countries 
between 1980 to 1990, see Kees Branes and Karen Siune, "Public Broadcasting 
in a State of Flux," in Dynamics of Media Politics: Broadcast and Electronic Media in 
Western Europe, ed. Karen Siune and Wolfgang Truetzschler (London: Sage, 
1992), 104. In 1990 there were eleven countries , the most populated ones, 
with a dual broadcasting system-private and public. 
5. Elsa DeBens, Mary Kelly, and Marie Bakke, "Television Content: Dallas­
ificarion of Culture," in Karen Siune and Wolfgang Truetzchler, eds. 
6. Wilbur Schramm, "Channels and Audiences," in Inter/media: lnte1pmonal 
Communication in a Media World, ed. Gary Gumpert and Robert Cathcart (New 
York: Oxford UP, 1979): 78-92 . 
7. See W. Lance Bennet, News: The Politics of lllmion (London: Longman, 1983) 
and Gianpetro Mazzoleni and Michael Palmer, "The Building of Media Em­
pires," in Dynamics of Media Politics: Broadcast and Electronic Media in Western 
Europe (London: Sage, l 992), 26-41. 
8. Marc Raboy and Bernard Dagenais, ed., Media, Crisis and Democracy: Mass 
Communication and the Disruption of Social Order (London: Sage, 1992). 
9. Jay G. Blumler and Michael Gurevitch, "The Political Effects of Mass 
Communication," in Culture, Society and the Media. ed. Michael Gurevirch, 
Tony Bennerr, James Curran, and Janet Woollacott (London: Methuen, 1982), 
·247. See also Hans-Bernd Brosius and Hans Mathias Kepplinger, "Beyond 
Agenda-Serring: The Influence of Partisanship and Television Reporting on 
the Electorate's Voting Intentions,"journalism Quarterly 69 (April 1992): 893-



300 Ifiaki Zabaleta 

90 l, and H. M. Kepplinger, H. B. Brosius, and J. F. Staab, "Opinion Forma­
tion in Mediated Conflicts and Crises: A Model of Cognitive-Affective Media 
Effects ," International Journal of Public Opinion Research 3 (199 l): l 32-56. 
10. The regional PSB channels include two in the Basque country (ETB-1, 
which broadcasts totally in Basque language, and ETB-2, in Spanish); two in 
Catalonia (TV-3 and Canal 33, both in Catalan); one in Galicia (TV Galicia, in 
Galician language); one in Valencia (Canal 9); one in Andalusia (Canal Sur, 
in Spanish); and one in Madrid (Telemadrid, in Spanish). 
l I. Esteban Lopez-Escobar, "Spanish Media Law: Changes in the Landscape," 
European journal of Communication 7 (1992): 241-59 and "Vulnerable Values in 
Spanish Multichannel Television," in Television and the Public Interest: Vulnerable 
Values in West European Broadcasting, ed. Jay G. Blumler (London: Sage, 1992), 
161-72. 
12. Retevisi6n, report by J. A. Tartajo, Ref. RS/201/94, Madrid, April 26, 

1994· 
l 3. Tamames, A nuario El Mundo r 994 , 3 5 I. Because these figures represent 
highest percentages during the year, their sum exceeds 100 percent. The total 
audience mean value of the auronomous channels was 3.07 percent; foreign TV, 
0-44 percent; local TV, 0 -44 percent. 
14. Ethnomethodology is the study of commonsense knowledge glossed by 
three phenomena: (1) the stock of knowledge at hand; (2) the practices of 
commonsense reasoning; and (3) the commonsense reality or attitude of every­
day life. See Kenneth Leiter, A Primer on Ethnomethodology (Oxford : Oxford UP, 
1980), v-vi. 
l 5. We adopted the following definitions for these programs. Interviews ( i) are 
programs in which only one candidate participated and was questioned by 
journalists. Debates ( d) are programs that have two or more candidates debating 
against /with each other in a direct way; there might also be one or more 
journalists posing questions and issues ro candidates. Round table (rt) are pro­
grams consisting of generally more than five candidates and several journalists 
or specialists engaged in an open, free discussion of issues without direct 
confrontation among them . 
16. We followed the standard procedures of content research methodology, 
including the correction notes published by Stephen R. Lacy and Daniel Riffe 
in "Sins of Omission and Commission in Mass Communication Quantitative 
Research,")ournalism Quarterly 70, no. l (1993): 126-32. 
q . All data and tables are at the disposal of the research community upon 
requesr. 
18. Since our argument compares PSOE and PP with the other parties, these 
conclusions do not contradict L6pez-Escobar's statement that PSOE's losses in 
votes were proportionately greater in cities with access to PCTV. In his test 
case, there is insufficient evidence as ro which party received those votes. 


